måndag, februari 01, 2010

Oskuld

Årets första teaterföreställning på Kulturhuset blev Dea Lohers pjäs Oskuld i regi av Melanie Mederlind och med bland andra Marika Lagerkrantz i rollbesättningen.
De sex skådespelarna gör tillsammans 26 olika roller. Olika människors berättelser som på något vis vävs ihop.

"De två illegala invandrarna Elisio och Fadoul ser en kvinna drunkna, men låter bli att hjälpa henne av rädsla för att bli utvisade. Franz trivs så bra som begravningsentreprenör att han börjat ta jobbet med sig hem. Hans fru Rosa vill ha barn, men får i stället plötsligt och ofrivilligt sin mamma som inneboende. Deras öden möter andras i en berättelse om verkligheten, i Europa i dag, i en stad som drabbats av en oförklarlig självmordsvåg." - Riksteatern

Citatet kanske får det att låta som en mörk pjäs, men den har fler nivåer än så. Nog hände det allt att man fnissade till och log. Och soppan som under första akten tillreddes bjöds det på under pausen.
 Det var så många ord som sades på scenen och jag skulle gärna läsa manuset bara för att kunna ta till mig allt som jag vet att jag missade i denna svepande ström av tankar och åsikter.

Handlade det om alla människors skuld i världen? Att ingen kan undkomma den? Eller att vi alla fåfängligt eftersträvar det oskyldiga i livet?
Jag vet i alla fall att jag önskar gud hade kunnat lämna mig en påse med pengar vid en busshållsplats. MEn det lär ju inte hända. Jag åker aldrig buss.

0 Andra meningar:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en rad, så förgyller du inte bara min dag utan så kan även jag besöka dig.