måndag, januari 25, 2010

Stimmet fortsätter


Bokstim som sagt var. Efter Åsa Linderborgs bok tog jag mig an Den sista hemligheten av Ian Caldwell och Dustin Thomason. Den handlar om två studenter vid Princeton som är på väg att lösa hemligheten med en bok från 1400-talet. Jag vill verkligen inte likna den vid Dan Browns böcker, men måste på något vis ändå göra det. Det är allt det där med gåtorna som boken innehåller. Men den är lite för lång för att lyckas fängsla mig helt.
Efter den plockade jag ner Vredens druvor av John Steinbeck. Vet inte om det var översättningen eller handlingen, men troligtvis lika stora delar av de båda, som gjorde att den inte heller fångade mig. 1930-talet i USA var väl inte den mest strålande tiden i landets historia och det är en ganska deprimerande berättelse om en familj som försöker hitta någon lösning för att överhuvudtaget överleva. Deprimerande som sagt var men ändå hoppfull och fylld av lojalitet och kärlek för familjen och andra människor i samma situation.
Näst på tur stod Arto Paasilinnas bok Adam & Eva. Och jag som brukar gilla Paasilinnas lustiga karaktärer och historier, men måhända var det all teknik i boken som tråkade ut mig.
Och för en liten stund sedan läste jag klart Slumpen är ingen tillfällighet av Jan Cederquist och den var helt klart vad jag behövde läsa ju nu. För er som ännu inte har läst The Secret så kan jag bara säga att gör det och läs sedan denna med.

0 Andra meningar:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en rad, så förgyller du inte bara min dag utan så kan även jag besöka dig.